Sprawy spadkowe
Sprawy spadkowe
w Jeleniej Górze
Wiele formalności prawnych związanych z dziedziczeniem można przeprowadzić w kancelarii notarialnej w Jeleniej Górze.
Notariusz, jako osoba zaufania publicznego, gwarantuje, że wszystkie czynności spadkowe zostaną przeprowadzone w sposób pewny, zgodny z prawem i z poszanowaniem woli stron, często bez konieczności angażowania sądu.
Pomagamy zarówno w planowaniu dziedziczenia, poprzez profesjonalne sporządzenie testamentu czy zawarcie umowy o zrzeczenie się dziedziczenia, jak i w kompleksowym uregulowaniu spraw już po otwarciu spadku.
U notariusza:
— Można uzyskać akt poświadczenia dziedziczenia.
— Dokonać umownego działu spadku.
— Zawrzeć ugodę w sprawie o zachowek.
— Złożyć oświadczenie o odrzuceniu spadku obciążonego długami.
Gdzie lepiej przeprowadzić sprawę spadkową: w sądzie czy u notariusza?
Wiele formalności spadkowych można przeprowadzić w kancelarii notarialnej znacznie sprawniej i szybciej niż w sądzie,
unikając wielomiesięcznego oczekiwania na termin rozprawy.
W jakim terminie trzeba sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia?
Przepisy nie nakładają na spadkobierców żadnego terminu, w jakim muszą uregulować kwestie dziedziczenia.
Mogą zrobić to zarówno zaraz po śmierci spadkodawcy, jak i w późniejszym, dogodnym dla siebie terminie.
Warto jednak nie czekać z uregulowaniem spraw spadkowych po osobie zmarłej. Pozwoli to uniknąć pośpiechu w sytuacji, gdy okaże się, że akt poświadczenia dziedziczenia jest potrzebny do jakiejś innej formalności, np. szybkiej sprzedaży mieszkania, zamknięcia rachunku bankowego itp.
Czym różni się akt poświadczenia dziedziczenia od protokołu dziedziczenia?
Akt poświadczenia dziedziczenia jest dokumentem, który stwierdza kto po kim dziedziczy. Ma taką samą moc jak wydane przez sąd postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku.
Akt poświadczenia dziedziczenia jest najważniejszym dokumentem i ostatecznym celem „uregulowania” kwestii spadku u notariusza. Na podstawie aktu poświadczenia dziedziczenia można dokonać np. zmiany wpisanego do księgi wieczystej zmarłego właściciela nieruchomości.
Protokół dziedziczenia jest z kolei dokumentem, który zawiera oświadczenia osób, które stawiły się u notariusza w celu poświadczenia dziedziczenia. Na podstawie tych oświadczeń (i przedłożonych dokumentów) notariusz dokonuje stwierdzenia jaki jest porządek dziedziczenia.
Protokół dziedziczenia zawiera zatem spisane okoliczności, które mają wpływ na to, kto w efekcie okaże się spadkobiercą. Na podstawie informacji spisanych w protokole dziedziczenia, notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia.
Z praktycznego punktu widzenia protokół dziedziczenia, chociaż jest niezbędnym dokumentem, dla spadkobierców ma znaczenie drugorzędne.
Najpierw więc notariusz sporządza protokół dziedziczenia, a następnie na jego podstawie akt poświadczenia dziedziczenia.
Nie ma możliwości sporządzenia samego aktu poświadczenia dziedziczenia, bez uprzedniego protokołu dziedziczenia.
Czy u notariusza muszą być wszyscy spadkobiercy?
Od 17.08.2015 roku istnieje możliwość sporządzenia poświadczenia dziedziczenia nawet wówczas, gdy niektórzy spadkobiercy nie mogą stawić się w kancelarii w jednym miejscu i czasie.
Można więc przeprowadzić sprawę spadkową w kancelarii notarialnej w Jeleniej Górze, nawet gdy niektórzy spadkobiercy mieszkają w innym mieście.
Jest to jednak procedura bardziej złożona niż w sytuacji, gdy wszyscy stawią się w tym samym miejscu i czasie w celu przeprowadzenia procedury poświadczenia dziedziczenia.
Czy jest rejestr aktów poświadczenia dziedziczenia?
Akty poświadczenia dziedziczenia oraz postanowienia sądowe o stwierdzeniu nabycia spadku rejestruje się w Rejestrze spadkowym.
Jest to rejestr jawny, to znaczy, że każdy ma do niego dostęp.
Żeby sprawdzić, czy po danej osobie sporządzono akt poświadczenia dziedziczenia potrzebne są jej dane osobowe lub numer PESEL.
Umów nieodpłatne
konsultacje w sprawie spadkowej
Dzięki konsultacjom zyskasz jasność w kwestiach prawnych i finansowych planowanej czynności, co pozwoli Ci świadomie podjąć decyzję i sprawnie przygotować się do bezpiecznego podpisania aktu.
W trakcie konsultacji:
— Przeanalizuję przedstawioną przez Ciebie sytuację i wskażę dostępne rozwiązania.
— Zweryfikuję stan prawny. Powiem Ci, jakie dokumenty są niezbędne do przeprowadzenia czynności oraz jak i skąd je uzyskać.
— Otrzymasz szczegółowe informacje na temat kosztów, w tym taksy notarialnej, podatków oraz opłat sądowych i innych.
— Odpowiem na Twoje pytania związane z planowanym aktem.
Skorzystaj z nieodpłatnych konsultacji z notariuszem.
Zadzwoń do mnie — 453 383 010.
Zarezerwuj wizytę przez internet.





