Wykup mieszkania spółdzielczego w Jeleniej Górze i okolicach

Przekształcenie spółdzielczego prawa do lokalu w pełną własność

Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu stanowi ograniczone prawo rzeczowe.

Daje ono szerokie uprawnienia do korzystania z mieszkania i rozporządzania nim (np. sprzedaży czy dziedziczenia),
jednak nie czyni nas właścicielem w pełnym tego słowa znaczeniu.

Możliwe jest jednak przekształcenie tego prawa w odrębną własność,
co zapewnia najszerszy i najpewniejszy tytuł prawny do nieruchomości.

Podstawa prawna i warunki przekształcenia

Kluczowym aktem prawnym regulującym tę materię jest Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 17(14) osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, ma roszczenie o zawarcie ze spółdzielnią umowy przeniesienia własności tego lokalu.

Aby zrealizować wykup mieszkania spółdzielczego trzeba spełnić określone warunki.

Przede wszystkim trzeba spłacić wszelkie zobowiązania przypadające na lokal, w tym:

— spłaty części kredytu zaciągniętego przez spółdzielnię na budowę, wraz z odsetkami,
— zadłużenia z tytułu opłat eksploatacyjnych.

Poza tym grunt pod budynkiem musi mieć uregulowany stan prawny.

Etapy procesu przekształcenia spółdzielczego prawa do lokalu w pełną własność

Proces przekształcenia przebiega w kilku zorganizowanych krokach.

Wniosek do spółdzielni

Pierwszym krokiem jest złożenie przez uprawnionego pisemnego wniosku do zarządu spółdzielni mieszkaniowej o zawarcie umowy przeniesienia własności lokalu.

Spółdzielnia ma obowiązek zawrzeć taką umowę w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, o ile spełnione są wszystkie ustawowe warunki.

Kompletowanie dokumentów

Przed wizytą w kancelarii notarialnej należy zgromadzić niezbędną dokumentację.

Kluczowe dokumenty to:

— zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej, które zawiera szczegółowe informacje o lokalu, jego powierzchni, położeniu.
— podstawa nabycia spółdzielczego prawa, czyli dokument, na mocy którego nabyliśmy prawo do lokalu (np. przydział, umowa sprzedaży, darowizny, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku).
— zaświadczenie o samodzielności lokalu, które potwierdza że lokal może być wyodrębniony jako pełna własność.

Po skompletowaniu dokumentów strony mogą umówić się na podpisanie aktu w wybranej kancelarii.

Podpisanie aktu notarialnego

Przedstawiciele spółdzielni mieszkaniowej i nabywcy podpisują akt notarialny, na podstawie którego ustanowiona jest odrębna własność lokalu i ta własność zostaje przeniesiona na nabywców.

Wykup mieszkania spółdzielczego i ustanowienie odrębnej własności lokalu jest nierozerwalnie związane
z nabyciem udziału w nieruchomości wspólnej.

Nieruchomość tę stanowi grunt, na którym wzniesiono budynek, oraz te jego części i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali, takie jak klatki schodowe, windy, dach czy fundamenty.

Wielkość tego udziału, proporcjonalna do powierzchni lokalu, zostaje określona w akcie notarialnym, a następnie w księdze wieczystej.

Umów nieodpłatne
konsultacje

Dzięki konsultacjom zyskasz jasność w kwestiach prawnych i finansowych planowanej czynności, co pozwoli Ci świadomie podjąć decyzję i sprawnie przygotować się do bezpiecznego podpisania aktu.

W trakcie konsultacji:

— Przeanalizuję przedstawioną przez Ciebie sytuację i wskażę dostępne rozwiązania.
— Zweryfikuję stan prawny. Powiem Ci, jakie dokumenty są niezbędne do przeprowadzenia czynności oraz jak i skąd je uzyskać.
— Otrzymasz szczegółowe informacje na temat kosztów, w tym taksy notarialnej, podatków oraz opłat sądowych i innych.
— Odpowiem na Twoje pytania związane z planowanym aktem.

Skorzystaj z nieodpłatnych konsultacji z notariuszem.

Zadzwoń do mnie 453 383 010.
Zarezerwuj wizytę przez internet.

Częste pytania i odpowiedzi

Jaka jest rola notariusza w przeniesieniu własności lokalu?

Zgodnie z polskim prawem, umowa o ustanowienie odrębnej własności lokalu i przeniesienie jego własności musi być zawarta w formie aktu notarialnego, pod rygorem nieważności.

Notariusz składa w imieniu nowego właściciela wniosek do właściwego sądu wieczystoksięgowego o założenie nowej księgi wieczystej dla lokalu oraz wpisanie w niej prawa własności.

Notariusz również pobiera związane z tym opłaty sądowe i przekazuje je do właściwego sądu.

Kiedy zostaje założona księga wieczysta dla lokalu?

Notariusz składa wniosek o założenie księgi wieczystej w dniu podpisania aktu.

Samo założenie księgi wieczystej zależy od danego sądu wieczystoksięgowego i trwa od kilkunastu dni do kilku miesięcy.

Ile kosztuje wykup mieszkania ze spółdzielni?

Koszty reguluje ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych, która odwołuje się do minimalnego wynagrodzenia za pracę.

W 2025 roku łączny koszt wynosi ok. 2200 zł.

Szczegółowe wyliczenie możliwe będzie po analizie dokumentów.

Nie znalazłeś/ znalazłaś odpowiedzi
na swoje pytanie?

Zadzwoń do nas —
453 383 010
.

Zgoda na przetwarzenie danych